Spring naar content

Zorg op school

De vier begeleidingsdomeinen van leerlingbegeleiding

Preventieve gezondheidszorg

In onze school werken we samen aan een gezonde levensstijl. We hebben oog voor gezonde voeding en voldoende beweging.

Het CLB volgt de gezondheid van onze leerlingen op door de medische onderzoeken en vaccinaties.

Leren en studeren

In onze school zetten we in op het bevorderen van het leerproces van onze leerlingen en ondersteunen we het ontwikkelen van leer- en studeervaardigheden.

We bieden na school steeds huiswerkbegeleiding aan in onze bibliotheek. In de eerste graad krijgen de leerlingen elke week een lesuur 'leercompetenties'. Tot in het derde middelbaar kunnen de leerlingen tijdens de examenperiode studeren op school onder begeleiding van een leerkracht.

Leerlingen die moeite hebben met plannen of studeren mogen altijd langskomen bij onze leercoach.

Psychosociaal functioneren

Op onze school vinden we het welbevinden van onze leerlingen zeer belangrijk. Ons doel is ervoor te zorgen dat elke leerling zich thuis voelt op school en in de klas. Het team zorgt voor een warm en veilig school- en klasklimaat waarin elke leerling zich goed voelt.

We hebben een uitgebreid zorgteam om onze leerlingen hierin te ondersteunen.

Onderwijsloopbaan

We bereiden onze leerlingen zo goed mogelijk voor op de toekomst. We helpen hen een goed zicht krijgen op het onderwijslandschap en het hoger onderwijs. We stimuleren hen om op zoek te gaan naar hun talenten en vergroten hun zelfinzicht. Daarnaast staat de deur van onze leerlingbegeleiders altijd open voor een individueel gesprek.

In het 1ste middelbaar krijgen ze hiervoor 2 lesuur 'Focus'. Over een periode van 6 weken mogen de leerlingen steeds proeven van de verschillende opties uit het 2de middelbaar: 'Economie', 'Vreemde talen', 'STEM' of 'Maatschappij en Welzijn'. Ze krijgen ook 6 weken 'Talentenverkenning'. Op het einde van het schooljaar maken de leerlingen hun keuze voor het 2de middelbaar.

In het 2de middelbaar krijgen de leerlingen een keuzepakket van 5 lesuur voor Latijn, Maatschappij en Welzijn, STEM, Moderne Talen - wetenschappen of Economie en Organisatie. Deze richtentingen zijn niet bindend voor de 2de graad. De leerlingen mogen op het einde van het schooljaar nog van richting wisselen. In het tweede semester nemen wij de leerlingen mee naar het Talentencenter waar ze kunnen verkennen waar hun interesses liggen.

Vanaf de 3de graad moeten de leerlingen in de richting die ze op dat moment gekozen hebben, blijven zitten.

Met de leerlingen van het 6de middelbaar gaan wij jaarlijks naar de SID-IN beurs in Leuven. Hier maken ze kennis met verschillende universiteiten en hoge scholen. Zo kunnen gericht vragen stellen over de richtingen die hen interesseren. De leerlingen krijgen een infosessie over het hogere onderwijs en we bezoeken verschillende onderwijs instellingen gebonden aan hun gekozen studierichting.

Het zorgcontinuüm

We streven ernaar om kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden aan al onze leerlingen.

Dit garanderen we door maximaal in te zetten op een brede basiszorg en een uitgebreid zorgbeleid. Alle zorginitiatieven kunnen geplaatst worden binnen een continuüm, dat bestaat uit vier fasen die in elkaar overvloeien.

Op onze school stellen we het kind centraal, we bekijken het totale kind. We streven ernaar om elk kind gelijke kansen te bieden en zo ver mogelijk te brengen. We houden hierbij rekening met talenten en moeilijkheden.

zorgcontinuum

Fase 0 : brede basiszorg

De leerkracht draagt zorg voor de leerlingen in zijn klas en houdt rekening met hun eigenheid en verschillen. Deze ondersteuning wordt ingezet in de klas voor elke leerling en door elke leerkracht.

Fase 1 : verhoogde zorg

Als de brede basiszorg niet volstaat, gaan we over naar de verhoogde zorg. De leerkracht gaat in overleg met de zorgondersteuner en zorgcoördinator, om samen acties te bepalen die de leerling ondersteunen in zijn groei.

Fase 2 : uitbreiding van de zorg

Als de acties van de verhoogde zorg niet het gewenste effect hebben, doen we een beroep op ondersteuning van het CLB (centrum voor leerlingenbegeleiding). Overschakeling naar fase 2 wordt steeds besproken met de ouders. De ouders geven toestemming tot een samenwerking met het CLB.

Fase 3 : individueel aangepast curriculum

Als ondanks alle inspanningen de zorg niet voldoende is om te kunnen blijven aansluiten bij het gemeenschappelijk curriculum, wordt er een individueel aangepast curriculum opgesteld. Dit wil zeggen dat de leerlingen aangepaste doelen zal nastreven. Hij hoeft de gemeenschappelijke doelen niet te behalen. Er kan op dit moment ook een verslag worden opgemaakt waardoor de leerling (indien gewenst) kan overstappen naar een school op maat. Deze beslissing wordt steeds in overleg met school, CLB, leerling en ouders genomen.